Ez a gyönyörű, lopott festmény őrjítette meg egy gengszterfőnök családját
A művészet képes megnyitni a léleknek olyan dimenzióit, ahol beárad a jóság, valami transzcendens hatalomból érkező fény. Az ember szinte megtisztul és új életcélokat keres. Ez történt az olasz gengszterfőnök családjának tagjaival is, akik katartikus élményeket éltek át egy lopott Raffaello-festmény előtt és átértelmezték, újraírták az addigi értékrendjüket.
Woody Allen és a lopott festmény
Woody Allen Brooklyni mese című előadásának központi eleme egy bámulatosan szép reneszánsz alkotás, Raffaello Madonnája a kis Jézussal. Sok olyan tematikájú képet készített az olasz mester, amin a Szűzanya nyugodt, éterien tiszta arca kirepíti a befogadót a mocskos valóságból. Az Orlai Produkció előadásában, a Belvárosi Színházban az egyik ilyen reneszánsz csodamű került az események középpontjába, azaz maga kép generálta a nagy felismeréseket, az életcél-váltásokat és a gengszterfőnök családjának megzavarodását.
Sal, a családfő (Mészáros Máté) büszke arra, hogy nem az intelligenciájával jutott el oda, hogy hatalmas háza, méregdrága holmijai lehetnek és hogy maffiaberkeken belül tisztelet övezi. Egy nap egy dörzsölt orgazda (Schruff Milán) keresi fel azzal, hogy nála pihentetne egy eszmei értékében felbecsülhetetlen reneszánsz festményt. Sal nem érzi a műkincsben rejlő erőt, sem azt, hogy miként juthatna általa sok pénzhez, mégis nyélbe ütik az üzletet. A kép kikerül a család nappalijának falára és fokozatosan átveszi az uralmat, egyenesen megbabonázza Sal feleségét és két lányát, de még egy bizalmasát, barátját is.
Nagyon tetszett, ahogy a darab alatt a Raffaello-festmény egy-egy újabb részlete került ki a falra, és ahogy a kép kezdett összeállni, úgy esett darabjaira a család régi értékrendje. Remek az is, hogy minden jazzritmusra történik, s a zenekar végig a játéktérben van.
A lopott kép tehát felbolygatja a lelkeket. A ház asszonya, az anya (Járó Zsuzsa) közönségesnek kezdi érezni a lakásuk berendezéseit. Elmélyül a műtárgyak stílusainak világában, és mindenféle korszak mindenféle dísztárgyaival pakolja tele a maffiaházat. Komikus, ahogy a családfő imádott lakását elárasztják a számára értelmezhetetlen, ízléstelennek és funkciótlannak vélt műtárgyak. Később egyébként egy ilyen tárgy az ő életét is megváltoztatja, de erről nem szólhatok, derüljön ki a darabból!
Angelina, Sal nagyobbik lánya (László Lili) újra festeni kezd, és érzelmileg egyre távolodik a papája által oly kedvelt maffiózó udvarlójától is. A másik lány, Isabella ( Bíró Panna Dominika) korábban bulik királynőjeként tündökölt, ám a Szűzanya látványától egyenesen új emberré válik. Megtérése a leglátványosabb átalakulás ebben a komikus brooklyni mesében.
Woody Allen a Brooklyni mesét a koronavírus-járvány alatti lezárások idején otthonában írta meg. A rendező, író a rá jellemző emberismerettel és humorral tárja elénk az emberi kicsinység és nagyság egész tárházát. Figyelmet érdemel az a tény is, hogy itthon, nálunk került a közönség elő először, a Belváros Színházban látható az ősbemutató. Woody Allen videós üzenetét a cikk alatt meg is nézheted.
Nekem a Stendhal-szindróma jutott eszembe az előadás közben. A francia író nevét őrző jelenség művészet-túladagolást jelent. Az író maga Firenzében ( a reneszánsz bölcsőjében) tapasztalta, hogy pszichoszomatikus hatással vannak rá emberi kéz által létrehozott alkotások. Pszichiáterek is vizsgálták, hogy az ember képes egyenesen extázisba esni a reneszánsz alkotások láttán. Furcsa módon az Uffizi Képtárban többen is elájultak már a műalkotások befogadásakor. Kimutatták, hogy a műalkotások élvezete ugyanazt az agyterületet stimulálja, amelyik az érzelmekért is felelős.
Cikk: R. Szabó Zsuzsa
Szereplők
Mészáros Máté (Sal, gengszerfőnök) Járó Zsuzsa (Terry, a felesége) Schruff Milán (Lippy Resnick, orgazda) Cseh Judit (Millie, Terry barátnője) Bíró Panna Dominika (Isabella, Sal lánya) Mészáros Martin(Vito Rienzi, Isabella vőlegénye) László Lili (Angelina, Sal lánya) Rohonyi Barnabás (Tony Spalone, Angelina vőlegénye) Dékány Barnabás (Andrew Chase, festő) Ficzere Béla (Vince, gengszter)
The Brooklyn Trio (Oláh Péter – nagybőgő, Dennert Árpád / Mester Dániel – klarinét, Oláh Dezső / Egri János Jr – zongora)(Az előadásban zenél)
Stáb
Író Woody Allen Fordító Zöldi Gergely Díszlettervező Khell Csörsz Jelmeztervező Szakács Györgyi
A rendező munkatársa Dicső Dorka RendezőSzabó Máté Plakáttervező Csáfordi László
Producer Orlai Tibor
Itt tudsz jegyet nézni az előadásra: https://orlaiprodukcio.hu/musor
https://orlaiprodukcio.hu/eloadas/woody-allen-brooklyni-mese-194#video-2